Livsnyderen Kaj Hansen
Den glade livsnyder på 80 år, som har
funktionsnedsættelse efter en blodprop, og som har boet der i en måned. Det er
mange år siden, hans kone døde. – jeg har levet livet, og det vil jeg blive ved
med. Jeg er vant til god mad, vin og smukke kvinder omkring mig, fortæller han. Børnene bor i Jylland, og hans gode ven,
Hans, kommer tit på besøg.
Opgave 1.
Skal sosu-hjælperen rydde op efter Kajs fest?
Sosu-hjælperen skal ikke rydde op efter Kajs fest, da det
ikke er hendes opgave og rydde op/gøre rent for andre end kaj, dvs. hans
pårørende samt andre gæster.
Ifølge Københavns kommunes kvalitetsstandarder kan man som
borger/beboer på et plejehjem bl.a. få hjælp til følgende rengøringsopgaver;
-
Støvsugning
-
Gulvvask
-
Aftørring af støv
-
Rengøring af badeværelse og
køkken
-
Tømning af skraldespand
-
Vejledning i at bruge
forskellige redskaber og teknikker til at udfører bestemte opgaver
Dette er ikke en daglig opgave, og udføres som regel af
rengøringspersonalet på det pågældende sted. Dvs. at der ikke er daglig
rengøring fra Sosu-hjælperen, men blot hjælp til den almindelige dagligdag.
Eftersom at kaj kun har boet på plejehjemmet i en måned, går
vi ud fra at det er første gang han holder fest, og derfor tager vi en snak med
kaj om hvordan det i huset samt kommunen, forholder sig med regler for
rengøring hos borgere/beboere. I samarbejde med Kaj bliver hans værelse gjort
rent og med aftale om at han fremover selv står for både oprydning og rengøring
af egen bolig efter diverse fester.
Opgave 2.
Fysiske behov: søvn, mad, drikke, sex, hygiejne.
Sikkerheds behov: Sikker på plejehjemmet, tryghed.
Sociale behov: Ven Hans, Prostituerede, pleje personalet.
Præstationsbehovet bliver ikke dækket. Det gær
selvrealiseringen heller ikke. Vækstbehovene udvikler sig ikke.
Kaj får dækket sine basale behov (mangel behov). Dog læser
vi at han en måned efter ikke orker så meget så det kan tyde på at hans sociale
behov ikke bliver dækket som han ønsker det. Det er så her vi som SSH skal
hjælpe ham eller se hvad vi kan gære for at kunne hjælpe ham med at
tilfredsstille sine mangel behov.
Opgave 3.
Hvad skal der til for at du som sosu-hjælper kan tale med
borgeren om de muligheder, der er, omkring tilfredsstillelse af seksuelle
behov?
Hvilke personlige og faglige kompetencer skal i spil?
Hvordan reagerer i som sosu-hjælpere forskelligt?
Som sosu-hjælper skal man kunne sætte sig ind i borgerens
behov, for at først og fremmest at kunne hjælpe borgeren, udover det skal vi
tage højde for de retningslinjer der er på plejehjemmet samt. Kommunens
kvalitetsstandarter. I sidste ende skal man også tage hensyn til sine egne
personlige grænser.
Faglige og personlige kompetencer kommer meget i spil i
dette emne, da det er et meget privat emne. Nogle borgere kan føle det er svært
at tale om, mens andre taler om det i åbent rum. Her er det så SSH der skal
vise sin professionelle kompetencer for hvordan man håndtere det.
Vi er alle forskellige mennesker med alle mulige forskellige
baggrund og dette har en kæmpe indflydelse på hvordan vi reagere på sådanne
situationer.
Opgave 4.
Hvilke forskellige metoder er der i forhold til og fremme
kommunikation hos borger som lider af afasi?
Afasi betyder nedsat evne til at anvende sproget. Dvs. du
mister evnen til at tale og mister sprogforståelsen. Det kan opstå af en hjerneblødning, blodprop,
hjernesvulst eller hårdt slag mod hovedet. Der er 2 undertyper af afasi.
Flydende afasi og ikke flydende afasi.
Flydende afasi: Her kan der frembringes tale med den rigtige
sprogmelodi og normal hastighed, men ordene kan ikke sættes sammen til
meningsfulde sætninger. Evt. opfindes nye ord, eller rigtige ord bruges i
forkert betydning. Oftest er der heller ingen forståelse af andres tale.
Ikke-flydende afasi: Her er der ingen normal sprogmelodi, og
talen bliver langsom og hakkende med lange pauser. Der bruges mest navneord, så
talen bliver noget telegram-agtig. Det er ofte forpint af ikke selv at kunne
gøre sig forståelig.
Symptomer på afasi?
Afasi er i sig selv et symptom, dvs. at afasi er et symptom
på at der er sket en form for skade på storhjernen.
Metoder for kommunikation?
Der er udviklet en ”hjælper” rettet til at kommunikere med
afasipatienter – trivselsskærmen carePlan – kan blandt andet bruges til, at
hjælpe borgeren med at udtrykke sine behov, f.eks. ”hvis man spørger en borger
om han/hun vil have kaffe eller the, og borgeren ikke har noget sprog, kan
denne bruges til hjælp med at udtrykke behovet”.
Afasipatienter kan samtidig også få hjælp til at holde
sprogfunktionen nogenlunde ved lige, ved hjælp af en evt. talepædagog – og
opfølgninger på klinik og hos læge, i forhold til at ”tilstanden” ikke
forværes.
Trivselsskærmen er et hjælpemiddel til afasiramte, for at kunne kommunikere.
Trivselsskærmen er båret af en tablet-pc, og giver mulighed for bl.a. at bruge en madplan/kalender, styre lyset i boligen, og kommunikere via videoopkald, med pårørende, venner, og plejepersonalet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar